ثبت برند ثبت شرکت و علامت تجاری

سامانه تخصصی ثبت شرکت فکر برتر با بهره گیری از کارشناسان متخصص و مجرب در زمینه ثبت شرکت ، ثبت برند ، ثبت تغییرات و تصمیمات شرکت ، نقل و انتقال سهام شرکت های سهامی خاص و نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت های با مسئولیت محدود ، انحلال، ثبت نام و برند تجاری، افزایش و کاهش سرمایه و کلیه امور مربوط به شرکت ها را در زمینه ثبت، آمادگی کامل خود را برای خدمت رسانی به هم میهنان گرامی خود با افتخار اعلام مینماید

موسسه کیا متشکل از کادری با تجربه و افرادی کارشناس و مسئول در زمینه خدمات اداری شرکتها از مشاوره در خصوص چگونگی تاسیس یک شرکت تا مشاوره در خصوص چگونگی افزایش سود دهی و راندمان و بهروری و یا انحلال آن در کنار شما می باشد.
شما میتوانید در تمام ساعات شبانه روز با مشاورین ما تماس حاصل نموده و هرگونه سوال و پرسش خود را مطرح نمایید.

ثبت کارا با هدف ارائه خدمات تخصصی به صورت حرفه ای به کلیه موکلین توسط جمعی از متخصصان و وکلای برجسته پایه یک دادگستری در این امور راه اندازی گردید و همواره مشتری مداری و بکار گیری روش های نوآورانه و خلاقانه را در خط مشی های خود بصورت برجسته سرلوحه قرار داده است. این مجموعه ، با بیش از 12 سال سابقه فعالیت حرفه ای، آمادگی جهت ارائه مشاوره در زمینه های ثبت و تغییرات شرکت، تنظیم قراردادهای حقوقی، ثبت صورتجلسات شرکت ها، ثبت علائم و نامهای تجاری را دارد.

۱۰ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

امروزه ، به منظور حفاظت و حمایت از حقوق مالکیت صنعتی ، در زمینه بهره برداری از پدیده ها و ابزار فنی ، تولیدات صنعتی و کشاورزی ، توزیع وسیع محصولات با علائم و مارک مشخص ، ضوابط و مقرراتی پا به عرصه نهاده تا از تقلبات در امور فنی ، صنعتی و خدماتی جلوگیری به عمل آید و اشخاص سودجو و فرصت طلب ، نتوانند با سوء استفاده از علائم ، آرم ها و مارک های صاحبان صنایع ، فعالان واقعی اقتصادی و تولیدکنندگان کالاهای با کیفیت خاص، اجناس و کالاهای تقلبی به بازار ، عرضه کرده و به اعتبار و شهرت محصولات اصلی، لطمه وارد نمایند.

اوصاف حقوق ناشی از مالکیت علامت یا مارک در فرانسه

ثبت مارک یا علامت تجاری، صنعتی و خدماتی برای صاحب آن حق مالکیت ایجاد می کند. حقوق ناشی از مالکیت علامت یا مارک در نظام حقوقی فرانسه به شرح ذیل است : 
1- سلطه و حق مالکیت بر مارک ثبت شده مالکیتی است مطلق و مالک می تواند هرگونه بهره قانونی از آن ببرد. 
2- حق مالکیت بر مارک ناظر بر تمام محصولات صنعتی ، کشاورزی و انواع خدمات نام برده شده در اظهارنامه ثبت مارک و علامت صنعتی و تجاری است اعم از این که از مارک ثبت شده استفاده عملی شده باشد یا نشده باشد. البته مالک یک مارک مربوط به محصولات مشخص شده در اظهارنامه، حق ندارد از علامت ثبت شده در موارد دیگری که مشابهت با موضوع علامت دارد، استفاده کند. به طور مثال اگر مارک های ثبت شده در زمینه تولیدات دارویی، در مورد تولیدات و محصولات زیبایی یا رژیمی و یا بهداشتی به کار برده شود، باید اقدام مزبور جعل و تزویر و تقلب محسوب گردد و در مورد تشابه ارائه خدمات نیز، وضع به همین ترتیب خواهد بود. 
معیار تفکیک خدمات مشابه از یکدیگر، ارزیابی آن ها از دیدگاه مشتریان صاحبان مارک ها و علائم خدماتی است . 


https://kararegister.com

  • company register

قزاقستان در قلب اوراسیا قرار دارد و از طریق این کشور مناطق بزرگ آسیا و اقیانوس آرام به خاورمیانه ، آسیای مرکزی و اروپا وصل می شود. 
در قزاقستان به منظور کاهش ریسک سرمایه گذاری و اطمینان از سیستم تضمین حفاظت از سرمایه گذاران خارجی با توجه به وضعیت ملی ، شرکت های داخلی و خارجی به صورت مساوی ارزیابی شده و کلیه قوانین برای آن ها یکسان است. سرمایه گذار از حمایت کامل و بی قید و شرط از حقوق و منافع خود برخوردار است و حق دارد که در صورت اعمال شرایط غیرقانونی دولت قزاقستان یا اقدامات غیرقانونی مسئول، خسارات حاصله را محاسبه نماید. این کشور، ثبات و اعتبار قراردادهای منعقد شده بین سرمایه گذاران و نهادهای دولتی قزاقستان را تضمین می کند. 



چنانچه می خواهید در بازاربزرگ این کشور حضور داشته باشید ، حتماَ نیاز به ثبت کردن شرکت خواهید داشت. درواقع، انجام هرگونه فعالیت تولیدی و یا خدماتی در قزاقستان نیازمند ثبت شرکت و یا اخذ لیسانس کار شخصی ( صرفاَ در یک زمینه مشخص ) می باشد. در غیر اینصورت شخص خاطی از کشور قزاقستان اخراج می گردد. 
شرکت های خارجی به دو شکل می توانند در قزاقستان به ثبت برسند :
الف) نمایندگی یا شعبه

ب) شخصیت حقوقی محلی 
لازم به ذکر است که ثبت نمایندگی یا شعبه صرفاَ مجوزی برای ارائه خدمات و یا محصولات شرکت اصلی بوده و امکان انجام فعالیت تولیدی را نخواهد داشت. علاوه بر این، دارایی از خود نداشته و تمامی دارایی های آن متعلق به شرکت اصلی خواهد بود. لذا ثبت شعبه و یا نمایندگی برای یک شرکت خارجی در قانون کشور قزاقستان به منزله ایجاد یک شخصیت حقوقی نبوده و نمی تواند از ظرفیت های فعالیت یک شرکت داخلی بهره ببرد. به همین خاطر، غالب شرکت های خارجی که قصد انجام فعالیت های تولیدی یا خدماتی در قزاقستان را دارند اقدام به ثبت شرکت حقوقی محلی می نمایند. 



  • company register

ممنوعیت های ثبت برند در فرانسه

در فرانسه با توجه به مواد 3- 711 و 4 – 711 قانون مالکیت فکری و صنعتی ثبت علایم ذیل به عنوان علایم تجاری، صنعتی و خدماتی ممنوع است :
الف- ممنوعیتی که در ماده 6 مکرر کنوانسیون پاریس مورخ 20 مارس 1883 و تجدید نظر بعدی مربوط به حمایت از مالکیت صنعتی پیش بینی شده است. 
طبق ماده 6 مکرر کنوانسیون پاریس :
1- کشورهای عضو اتحادیه پاریس متعهد شده اند که خواه راساَ، اگر قانون کشورشان اجازه دهد و خواه بنا به درخواست افراد ذی نفع ، تقاضای ثبت یک علامت یا مارک صنعتی و یا علامت تجاری را رد کنند و حتی علامت ثبت شده را ابطال یا استعمال آن را ممنوع نمایند، مشروط بر این که :
اولاَ علامت مزبور با تقلید ، شبیه سازی یا تغییر و تبدیل از روی یک علامت یا مارک ثبت شده قانونی آن کشور اقتباس شده باشد یا این که علامت مزبور از یک علامت یا مارکی تقلید شده باشد که دارای شهرت و معروفیت عملی است و صاحب آن می تواند از مزایای کنوانسیون بهره گرفته و در تولید یا عرضه کالا یا فعالیت تجاری از این علامت مشهور استفاده می کند و همچنین اگر قسمت اصلی علامت تقلیدی از علامت دارای شهرت عملی ثبت نشده اقتباس شود به نحوی که باعث ایجاد اشتباه و گمراهی عمومی شود. 
ثانیاَ – علامت تقلیدی برای تولید و عرضه کالا یا فعالیت تجاری مشابه تولیدات و اعمال تجاری علامت یا مارک اصلی به کار گرفته شود. 
ثالثاَ- علامت تقلیدی به علت شباهت با علامت اصلی، عموم را دچار اشتباه و گمراهی کند. 
2- برای تقاضای ابطال و حذف چنین علامتی، مهلتی برابر پنج سال از تاریخ ثبت باید داده شود. کشورهای اتحادیه می توانند مهلتی را که در آن باید منع استعمال درخواست شود پیش بینی کنند. 
3- ابطال و حذف یا استعمال علایمی را که با سوء نیت به ثبت رسیده یا استعمال شده اند در هر موقع می توان تقاضا کرد. 
ب- علائمی که مخالف نظم عمومی یا خلاف اخلاق حسنه است یا استعمال آن قانوناَ ممنوع باشد. 






  • company register

فرآیند ثبت شرکت تکه دوزی 

اولین نکته در راه اندازی یک شرکت ، این است که باید یک شریک تجاری خوب پیدا کنید . ثبت کردن شرکت تک نفره طبق قانون مجاز نیست و حداقل تعداد شریک لازم برای تشکیل شرکت ، 2 شخص می باشد. البته ، استفاده از پدیده شرکت تجاری متضمن مزایایی است که مسلماَ فعالیت فردی دربرندارد . مزایایی چون فراهم شدن سرمایه بیشتر و تجمع تخصص هایی گوناگون برای دستیابی به هدفی واحد . از سویی دیگر، در شرکت تجاری همه مسئولیت ها به عهده یک نفر نخواهد بود که این موضوع به نفع تک تک شرکاء و از طرفی اشخاص طرف معامله با شرکت نیز خواهد بود . 

پس از انتخاب شرکا و موضوع برای فعالیت شرکت خود، می توانید با استفاده از هشت نوع قالب ثبتی ( شرکت با مسئولیت محدود، شرکت سهامی خاص، شرکت سهامی عام، شرکت تضامنی، شرکت نسبی، شرکت مختلط سهامی، شرکت مختلط غیرسهامی ، شرکت تعاونی ) شرکت را به ثبت برسانید. اما از مناسب ترین قالب ها برای این فعالیت ، شرکت بامسئولیت محدود و سهامی خاص می باشد.

متقاضیان ثبت این نوع شرکت ، باید به این نکات توجه داشته باشند که فعالیت در زمینه صنایع دستی، مستلزم اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ( اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه ) می باشد. 

لازم به ذکر است، اصولاَ مدرک تحصیلی در ثبت نمودن شرکت تاثیرگذار نمی باشد مگر فعالیت در موضوعاتی که منوط به ارائه مدرک تحصیلی باشد. در ادامه ، توجه علاقه مندان به سرمایه گذاری و تاسیس شرکت تکه دوزی را به مطالعه دو شرکت متداول و رایج ثبتی جلب می نماییم.


ادامه مقاله را در فکر برتر بخوانید 

  • company register

1- برای شرکت خود باید 5 نام را به ترتیب اولویت در سامانه وارد نمایید تا از میان آن ها، یک نام انتخاب گردد. چنانچه اولویت اول مورد قبول واقع شود، به اولویت های بعدی ترتیب اثر داده نخواهد شد. نام هایی را انتخاب کنید که تکراری نباشد ، دارای معنا و مطابق با فرهنگ اسلامی باشد و ریشه فارسی داشته باشد . لازم به ذکر است اسم شرکت باید سه سیلاب داشته باشد. 

2- به منظور حصول اطمینان از عدم ثبت نام انتخابی شرکت می توانید به پایگاه اینترنتی http://www.ilenc.ir مراجعه فرمایید.
3- متقاضیان ثبت، جهت انجام پروسه تاسیس شرکت ابتدا باید با اشراف به قوانین نوع شخصیت حقوقی را انتخاب نمایند و با بررسی قوانین مرتبط با آن نوع از شرکت ها تصمیم گیری های مرتبط را انجام دهند. انواع اشخاص حقوقی جهت ثبت عبارت است از : شرکت های بامسئولیت محدود، سهامی خاص، سهامی عام، تضامنی، نسبی، مختلط سهامی، مختلط غیرسهامی و تعاونی . 
گفتنی است از پرکاربردترین قالب ها برای تاسیس شرکت ، شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود می باشد. برای تاسیس شرکت در قالب سهامی خاص ابتدا باید دو شرط را فراهم کنیم : اول اینکه باید حداقل 3 نفر به عنوان عضو و حداقل 2 نفر به عنوان بازرس در شرکت حضور داشته باشند. دوم اینکه باید حداقل 35% از سرمایه اولیه شرکت در یک بانک سپرده گذاری شود. البته یادتان باشد حداقل سرمایه برای شرکت صدهزار تومان است. 
همچنین برای اینکه بتوانید شرکت خود را در قالب شرکت بامسئولیت محدود به ثبت برسانید، باید حداقل 2 شریک و 100 هزارتومان سرمایه اولیه داشته باشید و یا متعهد به پرداخت کل سرمایه شوید یا تمام آن را پرداخت کنید.
4- توجه داشته باشید که جهت فعالیت در برخی موضوعات ، پیش از هر چیز اخذ مجوز از ارگان مربوطه ضروری است. به عنوان مثال فعالیت در زمینه صنایع دستی، نیازمند اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی " اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه " می باشد. 

ثبت شرکت قلابدوزی

  • company register

روند تشکیل و ثبت شرکت سهامی خاص 

1- در شرکت های سهامی خاص، تشکیل مجمع عمومی موسس الزامی نیست و ارائه مدارک ذیل به مرجع ثبت شرکت ها کافی است. ( م 82 ل. ا. ق. ت )

2- جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری برای تقویم آورده های غیرنقدی ضروری است و نمی توان آورده های غیرنقد را به مبلغی بیش از ارزیابی کارشناس قبول کرد. ( م 82 ل. ا. ق. ت )

3- موسسین شرکت که همان سرمایه گذاران شرکت باشند، مدارک ذیل را به مرجع مربوطه تسلیم می کنند : (م 20 ل. ا. ق. ت )

- اظهارنامه ثبت که به امضای همه سهام داران رسیده باشد. 

- اساسنامه ای که به امضای همه سهام داران رسیده باشد. 

- اظهارنامه ای حاکی از تعهد همه سهام شرکت و تادیه تمام قسمت غیرنقدی سهام شرکت و شرح امتیازات و موجبات سهام ممتازه که باید به امضای همه سهام داران رسیده باشد. 

- گواهی بانکی مبنی بر تادیه قسمت نقدی سهام شرکت 

- صورتجلسه ای دال بر انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان که به امضای همه سهام داران رسیده باشد. 

- مدرکی دال بر قبول سمت توسط مدیران و بازرسان که نشان می دهد آنان با علم به تکالیف این سمت، عهده دار آن شده اند. 

- نام روزنامه کثیرالانتشاری که تا اولین مجمع عمومی عادی سالانه شرکت، آگهی های شرکت در آن منتشر می شود.

4- با توجه به آنکه برای تاسیس و ثبت نمودن شرکت، دادن مدارک فوق به اداره مربوطه کافی است، در شرکت سهامی خاص اصولاَ دوره تاسیس وجود ندارد. 
5- توجه داشته باشید که در شرکت سهامی خاص، تشکیل مجمع عمومی موسس الزامی نیست . سهام داران می توانند برای تشکیل شرکت، اقدام به برگزاری مجمع عمومی موسس نمایند یا آنکه طبق ماده 20 ل. ا. ق. ت صرفاَ مدارک مذکور در آن ماده را که به امضای تمام سهام داران رسیده است، به مرجع فوق الذکر تقدیم کنند؛ بنابراین سهام داران می توانند برای تشکیل شرکت از یکی از دو روش زیر استفاده کنند :
- تشکیل مجمع عمومی موسس 
- عدم تشکیل مجمع عمومی موسس و اکتفا به مدارک و صورت جلسه های مذکور در ماده 20 ل. ا. ق. ت که به امضای تمام سهام داران رسیده باشد. 
6- موسسین نسبت به کلیه اعمال و اقداماتی که به منظور تاسیس و ثبت کردن شرکت انجام می دهند، مسئولیت تضامنی دارند؛ چه شرکت تشکیل شود و چه تشکیل نشود.



  • company register

ثبت شرکت در ترکیه

۱۶
ارديبهشت

اگر قصد ورود به دنیای بین المللی تجارت را دارید، از میان کشورهای همسایه ،کشور ترکیه به دلیل رشد مناسب تجاری، اقتصادی درسال های اخیرانتخاب بسیار مناسبی می باشد. در زیر به شرح مختصری درباره انواع شرکت های رایج، جهت ثبت در ترکیه می پردازیم.
1) شرکت با مسئولیت محدود :
این نوع شرکت در ترکیه حداقل با دو و حداکثر با ۵۰ نفر شریک قابل ثبت است. و مسئولیت هر یک از سهامداران درمورد بدهی های شرکت محدود به مبلغ سرمایه گذاری شده در شرکت می باشد. در صورتی که شرکت ورشکسته شود و نتواند جوابگوی طلبکاران باشد تنها سرمایه سهامداران از بین می رود و طلبکاران نمی توانند باقیمانده مطالبات خود را از اموال شرکای شرکت مطالبه کنند. حداقل سرمایه برای تأسیس شرکت با مسئولیت محدود ۱۰هزار لیره ترک می باشد و هر نوع تغییر و انتقال سهام شرکاء باید در دفترخانه رسمی صورت گیرد.
2) شرکت سهامی :
تأسیس این نوع شرکت نیازمند حداقل ۵ شخص حقیقی یا حقوقی است. شرکاء در قبال دین و قروض شرکت به اندازه سهم خود مسئول هستند. درشرکت های سهامی سرمایه باید به قسمت های مساوی تقسیم شود. هر شریک می تواند به هرمقدار که بخواهد سهم بخرد. شرکت سهامی خود به دو نوع تقسیم می شود :
- شرکت سهامی خاص: شرکتی است که تعداد سهامداران آن زیر ۲۵۰ نفر باشد.
- شرکت سهامی عام: شرکتی است که تعداد سهامداران آن بیش از ۲۵۰ نفر باشد.
3) شرکت تضامنی :
شرکتی است که تحت نام مخصوصی بین دو یا چند شخص حقیقی با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود و اگر دارایی شرکت برای تأدیه تمام قروض شرکت کافی نباشد هریک از شرکاء مسئول پرداخت تمام قروض می باشند‌.

 ثبت شرکت در ترکیه


  • company register

1- تقاضای ثبت شرکت باید از طرف مسئولان امور شرکت یعنی مدیران شرکت به عمل آید. 
2- حداقل سرمایه جهت ثبت کردن شرکت صد هزار تومان است. با این حال اهمیت و اعتبار هر شرکت بستگی به میزان سرمایه آن دارد. 
3- خوشبختانه امروزه بسیاری از امورثبتی که پیش از این به صورت سنتی و حضوری انجام می شد را می توان با صرف کمترین هزینه و زمان به صورت اینترنتی انجام داد. شما می توانید با مراجعه به پایگاه اینترنتی اداره ثبت شرکت ها به نشانی http://irsherkat.ssaa.ir اطلاعات خواسته شده در سامانه را تکمیل و بدین ترتیب تقاضای ثبت خود را اعلام نمایید. 
4- پس از پذیرش هر تقاضا توسط سامانه ، یک کد پیگیری اختصاص داده خواهد شد و در تمامی مراحل، نتایج اقدامات از طریق پیام کوتاه با ذکر کد پیگیری به اطلاع متقاضی می رسد. 
مرجع مربوطه، چنانچه مدارک و مستندات ارسالی کامل باشد جهت تولید پیش نویس سند، احراز هویت و اخذ امضای متقاضی ثبت اقدام می نماید. 
5- هر شرکت باید نام مشخص و مخصوصی داشته باشد. نام شرکت باید فارسی و ایرانی باشد . بنابراین اداره کل مربوطه از صدور نام های خارجی خودداری می نماید. همچنین نام شرکت باید 1) دارای معنا و مفهوم باشد 2) سابقه ثبت نداشته باشد 3) با فرهنگ اسلامی مطابقت داشته باشد. 

6- هیچگونه شرکتی با یک نفر به ثبت نخواهد رسید. اگر شرکت با مسئولیت محدود می خواهید ثبت کنید ، این قالب از شرکت با حداقل 2 نفر بالای 18 سال به ثبت می رسد و چنانچه قصد ثبت کردن شرکت سهامی خاص را دارید، این نوع از شرکت ها با حداقل 3 نفر سهامدار و 2 نفر بازرس قابل ثبت هستند. 

7- متقاضیان بایستی بلافاصله پس از ثبت تقاضای خود در سامانه اداره ثبت شرکت ها و دریافت کد پیگیری ، نسبت به ارسال اصل مدارک و مستندات لازم - از طریق باجه های منتخب پستی و به وسیله پاکت های مخصوص- به اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی اقدام نمایند و پس از ارسال مدارک، به سامانه مراجعه و بارکدپستی را وارد نمایند. در مقاله " دفاتر پستی معتبر تهران جهت ارسال مدارک ثبت شرکت ها " اطلاعات بیشتری در این رابطه می توانید کسب نمایید. 




  • company register
  • ضوابط قانونی ثبت برند مواد غذایی مانند ترشی و مربا  به صورت زیر است: 

اصولاَ ثبت برند ، اختیاری است . با این وجود، در مواردی مصالح اجتماعی و  سلامت مردم ایجاب می کند علائم به ثبت برسند. در این رابطه ، ماده 1 قانون ثبت علائم و اختراعات مقرر می دارد :
" داشتن علامت تجاری اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد".
به موجب مصوبه ی سوم اردیبهشت 1328 هیاًت وزیران، ثبت علائم برای هر یک از این موارد اجباری است :
1. داروهای اختصاصی ( سپسیالتیه ) مورد استعمال طبی یا بیطاری که با نسخه پزشک یا بدون آن مصرف می شود. 
2. مواد غذایی که در لفاف و یا ظروف و به اسم مشخصی باشد مانند کنسرو و مواد غذایی ، آردهای مخصوص، چای های مختلف ، شکلات ، آب نبات، پنیر، شیر، مربا، ترشی، کره و روغن های مختلف و غیره 
3. آب های معدنی یا گازدار، شربت آب های میوه ... که در تحت اسم و ظرف مشخصی به معرض فروش گذارده می شود. 
4. لوازم آرایش و وجاهت که برای استعمال مستقیم بر روی بدن انسان به کار می رود مانند صابون ، خمیر ، پودر ، محلول عطریات ، ادکلن و پماد


ثبت برند ترشی و مربا 


  • company register

 ثبت تغییرات شرکت

در این مقاله برآنیم تا به مهم ترین نکات راجع به تغییر اساسنامه شرکت ، تغییر نشانی ، تغییر نام ، تغییر موضوع ، تغییر آدرس ، افزایش سرمایه ، کاهش سرمایه ، تبدیل شرکت ، تغییر تابعیت شرکت ، تغییر مدت زمان شرکت و ... بپردازیم. با ما همراه باشید. 
- اساسنامه شرکت قانون اساسی شرکت است و اکثریت عادی صاحبان سهام نمی توانند تغییراتی در آن بدهند و کلیه موضوعاتی که در اساسنامه شرکت ذکر می گردد بدون تصمیم مجمع عمومی فوق العاده قابل تغییر نیست. لذا باید حتی المقدور در موقع تنظیم اساسنامه شرکت جزئیاتی را که ممکن است در طول مدت حیات شرکت تغییراتی را ایجاب کند که اهمیت اساسی ندارد در اساسنامه ذکر ننمود تا در هر مورد احتیاج به دعوت مجمع عمومی فوق العاده نباشد . مثلاَ نشانی شرکت . در صورتی که نشانی دقیق شرکت در اساسنامه قید شده باشد، در هر موقع که مقر شرکت تغییر کند، لازم خواهد شد که اساسنامه شرکت نیز تغییر کند و هیات مدیره باید مجمع عمومی فوق العاده را برای تغییر ماده اساسنامه مربوط به مرکز شرکت دعوت کند و این دعوت متضمن تشریفات و هزینه برای شرکت خواهد بود. اما چنانچه مرکز اصلی شرکت شهر معینی تعیین شود و تعیین نشانی شرکت به اختیار هیات مدیره باشد، تغییر نشانی شرکت فوق العاده سهل و آسان خواهد بود. به این جهت در اغلب اساسنامه ها با تعیین مرکز اصلی شرکت در شهر معینی تعیین نشانی شرکت را در آن شهر به اختیار هیات مدیره واگذار می کنند. 
در این صورت در مجمع عمومی موسس هیات مدیره نشانی شرکت را اعلام می کند تا اقامتگاه شرکت معلوم گردد. اگر شرکت هنوز محل معینی را برای مقر خود انتخاب نکرده باشد، نشانی موقتی که ممکن است نشانی یکی از مدیران باشد، به عنوان نشانی موقت شرکت تعیین می شود تا بعد از پیدا کردن محل مناسبی نشانی قطعی شرکت از طرف هیات مدیره تعیین گردد. 
- در بعضی از موارد ممکن است تصمیم گرفته شود که موضوع شرکت تغییر کند. موضوع شرکت در حقیقت همان چیزی است که شرکت به خاطر آن سرمایه گذاری کرده و تاسیس گردیده است . 
در بعضی از کشورها مانند انگلستان موضوع شرکت را نمی توان تغییر داد. ولی قوانین ایران تغییر موضوع شرکت را منع ننموده است .تغییر موضوع شرکت، در صلاحیت مجمع عمومی صاحبان سهام است که متعاقب تصویب و اعلام مراتب به اداره ثبت شرکت ها و آگهی جهت اطلاع عموم انجام می شود. پیش از هر اقدامی جهت ثبت ، چنانچه موضوع شرکت نیاز به مجوز داشته باشد می بایست نسبت به اخذ مجوز اقدام نمایید.



  • company register